Nauka przez zabawę
Posiadasz małe dziecko, a może właśnie oczekujesz jego przyjścia na świat? Ten artykuł jest właśnie dla Ciebie! Już od pierwszych dni życia zadbaj o prawidłowy rozwój intelektualny swojego dziecka, który pielęgnowany od początku będzie się prawidłowo i sprawnie rozwijał z każdym kolejnym dniem.
Już niejedne badania naukowe potwierdziły przecież pozytywny wpływ czytania dzieciom, ba! nawet niemowlakom książek, opowiadania bajek czy też opowiadania tego co znajduje się na danym obrazku. Duże znaczenie ma także puszczanie dzieciom muzyki, najlepiej spokojnej, łagodnej, która ich uspokoi i wyciszy, a może nawet uśpi.
Chociaż w tych pierwszych tygodniach życia tak naprawdę nie ma interakcji z dzieckiem, to z każdym kolejnym miesiącem możemy sobie pozwolić na coraz więcej. Pamiętajmy, że dziecko każdego dnia zdobywa nowe doświadczenia, umiejętności, które utrwalane i przypominane będą przechodziły w dobre nawyki i maniery.
Łatwiej jest już kiedy dziecko jest starsze, ma półtora roku, dwa lata. Dziecko jest już na tyle rozumne, że możemy je nauczyć bardzo wielu rzeczy. Najlepiej dzieci przyswajają nowe umiejętności podczas zabawy. Nie pozwólmy więc, aby nasze dzieci wychowywała telewizja czy szeroko rozumiana technologia.
Rodzice małych dzieci doskonale wiedzą, że dzieci uwielbiają telefony, laptopy, tablety i inne urządzenia, ale chrońmy dzieci od początku przed takimi gadżetami i obudźmy swoją kreatywność podczas zabawy z dzieckiem.
Bawiąc się z dzieckiem klockami, nazywajmy kształty i kolory każdego z nich. Nie wymagajmy na początku od dziecka nic, po prostu mówmy jaki kolor klocka mamy w ręce i jaki ma on kształt. Po kilku, kilkunastu powtórzeniach dziecko mające około 2 lata samo zacznie nazywać kształty. Natomiast z kolorami może być różnie, jednak jeśli nie będzie potrafiło nazwać koloru, z pewnością odnajdzie inny klocek lub rzecz tego samego koloru.
Jeśli dziecko nie lubi gdy siedzisz i czytasz mu książkę, nie rób tego. Ale nie oznacza to, że masz od książek stronić. Siądźcie razem i oglądajcie obrazki, najpierw opowiadaj dziecku co na tych obrazkach się znajduje, powtarzaj czynność kilka razy w tygodniu. Po tym czasie ponownie weź książeczkę i zapytaj maleństwo o jakiś przedmiot znajdujący się na obrazku. Dziecko powinno potrafić albo go nazwać albo wskazać gdzie taki przedmiot się znajduje. Później możesz podać mu kolejną książeczkę i poprosić aby w niej także znalazło taki sam przedmiot.
Jeśli przygotowujesz dziecku herbatkę, pozwól mu uczestniczyć w tej czynności. Daj mu potrzebne rzeczy i poproś aby wykonało poszczególne czynności. Poproś aby do kubka wrzuciło saszetkę herbaty, aby włożyło łyżeczkę. Kiedy zalejesz już kubek wodą i napój nie jest gorący pozwól dziecku posłodzić herbatę lub włożyć do niej miód. W ten sposób mały mądrala utrwali sobie poszczególne czynności związane z przygotowaniem herbatki.
Wyżej wymienione przykłady a także wszelki inne wymagają od rodzica mnóstwo cierpliwości oraz odpowiedniego czasu. Nic przecież nie przychodzi samo i od razu. Wszystkie czynności wymagają wielu powtórzeń i ćwiczeń. To od Ciebie zależy ile i jakie umiejętności będzie posiadał Twój mały mądrala.